Flere undersøgelser viser at “robotter” kommer til at stå for en stor del af fremtidens e-handel. IBM satser stærk på dette felt med deres WATSON teknologi og med aktører som Google, Amazone er der en vis sikkerhed for at det bliver aktuelt i nær fremtid.

Termet “Robotter” dækker egentlig over programmer med kunstig intelligens. Det kaldes også AI og er baseret på big data om DIG. Ideen er at ved at indsamle og analyserer personlige data om kunderne (dig) , vil man kunne forudsige hvilke valg og interesser en bruger vil foretage sig, og dermed præsentere de mest relevante muligheder for brugeren.

Dette lyder jo som en god ting, og på mange måder en forbedring af den digitale kundeoplevelse, men der er også bagsider ved brugen af robotter. En af de markante ulemper for webshopejere vil være, at denne teknologi kræver enorme mængder af brugerdata for at kunne fungerer, data som disse ikke vil kunne få, men som f.eks. Amazone og Zalando besidder. Dette vil betyde at det vil blive endnu svære at konkurrer imod de gigantiske webshops.

For brugeren/kunden vil det muligvis opleves som en forbedret service når teknologien er mere udviklet end for nu, men ønsker vi virkelig at blive betjent af en “robot” ?

Jeg bilder mig ind at jeg handler ud fra fri vilje men hvis en robot begynder at tage nogle drastiske valg for mig baseret på min tidligere brugeradfær, vil jeg måske ikke blive præsenteret for et overraskende og ikke forventet valg mulighed.

Jeg elsker at lade mig inspirerer vil hade en verden hvor alt er forudsigeligt og udregnet efter en algoritme.

Jeg er ikke modstander af teknologi der kan forbedre min brugeroplevelse men jeg frygter at såfremt at AI bliver en defacto standard indenfor e-commerce, at vi måske mister mere end vi får.