Længe har mange (mig selv inkl) gået og råbt “Ulven kommer”, men iflg. denne pressemeddelsen https://branchebladettoj.dk/sociale-medier/zalando-oeger-indsatsen-norden/ kommer ulven for alvor.

Zalando er blot én ud af mange trusler for dansk detail der bør tage alvorlig.

Det går kun en vej, nemlig fra slemt til værre. Jeg ønsker egentlig ikke at kaste flere skygger ud over dansk detail, men jeg mener virkelig at det er tid til at vågne op både lokalt og nationalt.

Det går simpelthen ikke, at vi overlader alt initiativ til forbrugerne, der meget tydelig stemmer ud fra deres pengepung.

Der arbejdes hårdt på at forbedre ramme vilkårene for detailbranchen, men butikkerne må også tage sig sammen.  Der er stadig meget butikkerne kan gøre for skabe en god oplevelse der både griber ind i online og den fysiske verden.

Generelt er der mange misforståelser om hvor kompleks eller dyrt omni channel er. Det drejer sig i høj grad om tænke kunden ind i sin e-commerce. Dette giver en række udfordring for de respektive e-commerce platformsleverandør. Det er uambitiøs at baser sin e-commerce på teknologi der ikke understøtter omni channel, men alligevel oplever jeg ofte at kunderne tager sig til takke med dårlig software løsninger.

Som et minimum skal en e-commerce platform være integreret med kasseapperats-system (POS) og økonomisystem (ERP) og gerne med 3. parts systemer som PIM, e-mail marketing, logistik software – for slet ikke at tale om SoMe.

Omkostningen ved at undlade disse integrationer vil typisk være at e-commerce bliver en dårlig oplevelse for butikken og kunderne ELLER at butikken skal skifte platform når væksten indtræffer. Dette er unødvendigt og uhensigtsmæssigt både økonomisk og strategisk synspunkt.

Jeg har tidligere skrevet et indlæg på ivækst om emnet. Læs det her 

Kort sagt: Hæv ambitionerne og driv e-commerce på en seriøs e-commerceplatform der er fuld integreret.