For 5 år siden satte jeg mig selv  på en svær mission, nemlig at råbe politikkere og brancheorganisationer op omkring at Dansk detail stod for at blive kørt over af Internet handel.

Missionen har været krævende og til tider utaknemmelig, men har også budt på fantastiske oplevelser, møder med ministere, ledende CEO´s, Internet experter, brancheorganisationsledere og ikke mindst en masse skønne virksomheder.

Jeg har holdt over 100 møder i missionens navn og kørt over 8.000 km men det har været det hele værd, fordi

MISSIONEN ER LYKKES!!!!

Regeringen har hørt budskabet, og der er afsat midler af til opkvalificering og uddannelse af SMV´erne (detail hører under denne gruppering der står for “Små,Mellemstore,Virksomheder”)

Konkret er der blev udloddet i omegnen af 5 mio. kroner i 2018, og for de penge er det lykkedes Væksthus Midtjylland at få i alt 64 danske virksomheder igennem et forløb med enten e-handel eller digital omstilling. Men før slutningen af januar 2019 bliver

Nu er SMV-projektet sat i udbud igen – og hvem skal så administrere og fordele pengene?

Der er kommet hele syv erhvervshuse i Danmark, og Annette Falberg ser én af disse som en mulig operatør:

Dansk Industri

Der er adskellige organisationer der har fået denne udvikling til at ske herunder FDIH, Google, Dansk Handel, og ikke mindst Dansk Industri.

Sidst nævnte har med Annette Falberg i spidsen, virkelig pressset politikkerne til at tage dette alvorligt, og hun er som en del af regeringens SM:board har hun været med til at sætte helt konkrete mål for, hvor mange virksomheder, der skal igennem den effektive SMV:Digital-mølle. Men der er i alt afsat 31 mio. kroner til SMV:Digital-programmet i 2019.

Det betyder, at 500-1000 danske virksomheder kan få sparring og hjælp, siger Annette Falberg. Programmet forsætter i 2020 og 2021, hvor der er afsat 25 mio. kroner pr. år.

Annette Falberg fortæller, at 800.000 arbejdspladser er enten direkte eller indirekte eksportknyttet. Så hvis al eksport forsvandt, ville Danmark stå med et stort hul i beskæftigelsesstatistikken.

Det forventes, at op mod 2000 små og mellemstore virksomheder, i løbet af de næste fire år, vil få gavn af tilbuddene i SMV:Digital.

Så personligt føler jeg at jeg kan slippe missionen med et tilfreds smil og starte en ny mission, nemlig at besøge flest mulige detail butikker og hjælpe dem igang med digitaliseringen.